søndag 23. mars 2014

Den store vaffeldagen 25. mars

Henning viser frem noe av stallen.


 Garasjetreff i indre Arna!

Magne har nylig annonsert at han skal lage en sak om garasjemekking med mer i sin neste artikkel her på bloggen. Var kanskje derfor denne tekstmeldingen dukket opp i går: “Verdens vaffeldag på tirsdag. Inviterer dere på party i Hålo?”


Henstillingen var rettet til Marthon, Henning og undertegnede siden vi har installert oss i en garasje i indre Arna og har mekket og kost oss i vinter fra januar og utover. Stedet måtte jo ha et navn, og siden vi mekker mens vi befinner oss i Arna ble denne oasen døpt Mekkehålo.

Som det fremgår av skiltet: Alt annet enn
Triumph vil "be crushed".

Stedet måtte selvsagt få sitt navn:
"Mekkehålo" med plakett og greier...

Selv en Explorer med bare noen måneders
fartstid på veien må finne seg i endringer.
I hvert fall når eieren heter Marthon!
Denne måtte det jo
gjøres noe med!
Henning var omsider kommet til at han inntil videre skulle anse fjorårets svært så vellykkede Thruxtonprosjekt som sluttført. Men mannen lider jo av et aldri så lite snev av ADHD samt en mer eller mindre konstant kløe i fingrene. Med andre ord: Fyren var på jakt etter et nytt prosjekt. Kort resymé: Tur til Sverige, innkjøp av en Honda CX 500, 1982 modell, av onde tunger døpt “plastgrisen”, men sånt biter ikke på Henning’en. Han liker å gå sine egne, uransakelige veier. Sykkelen var for øvrig svært rimelig og i særdeles god stand. En mild dag i desember ble jeg invitert til besiktigelse og prøvekjøring av nyanskaffelsen. Sykkelen var morsom å kjøre, hadde en fet lyd og var kapabel til å “Do the Ton” for å si det sånn.
Litt ut i januar var vi kommet i stand i indre Arna, og livet i Mekkehålo kunne begynne. Henning gikk i gang med vinkelkutter, nedstripping og kabelrøsking. Marthon hadde sitt på gang: Litt endringer på Rocket’en, justeringer på Explorer’en (selv om sykkelen ikke har rukket å bli et år ennå) men Marthon er som kjent en storvokst kar og dessuten litt småkresen, så justeringene var etter hans mening fullt berettigede. I tillegg skulle det gjøres litt med andre i familien sine doninger: En Yamaha Bulldog skulle fresjes opp og dessuten skulle det gjøres noen endringer på en ellers så stilfull Royal Enfield. Kort sagt: Litt av hvert.
For mitt vedkommende var det i utgangspunktet bare snakk om vinterlagring samt omlakkering av tank siden jeg ikke alltid deler triumphfabrikken oppfatning av fargevalg. Dessuten skulle sissybar og et par ruvende ekstralykter pluss et par andre chromeffekter fjernes: Grei skuring altså.
Men ting har en lei tendens til å balle på seg, og uten helt å skjønne hvordan var jeg plutselig i febrilsk jakt på det avhengighetskapende eBay. I tillegg ble slumrende kunnskaper fra flere ti-år tilbake, vekket til live igjen. Nemlig støping i polyester og glassfiber. Og etter hvert også epoxy og carbonduk. Nedstrippingen var i gang! Målet? En bobber-light eller deromkring.

Om du fremdeles henger med og du i tidligere har kjørt en tur med gjengen i triumphivest, så er du velkommen til en mc-prat med tilhørende kaffe og vafler allerede i overmorgen tirsdag 25. mars fra kl. 18. Interesserte kan ta kontakt med Henning (995 06 967) eller Ole (410 05 289) for nærmere opplysninger om adr./veibeskrivelse etc.
Velkommen!
PS! Den store vaffeldagen? Visstnok noe som har eksistert flere år her til lands, har internasjonal utbredelse, skal stamme fra Sverige og ha opprinnelse fra kristendommen.
Avkledd og lett angrepet av en bitende tanngard, men ellers
ganske så  jomfruelig. Enn så lenge…

Henning i ett av mange tenksomme
øyeblikk. Det SKAL gå!

Ved bruk av ny, nedsenket carbonpott samt litt
fingerspitzengefühl har Marton redusert
totalbredden på koffertene fra 110 cm til 78 cm.
Avstøping av bakskjerm er
utført og formen er klar til bruk.

Mekkehålo har allerede rukket å være åsted for
både bursdagsfeiring og fastelavnsfest.

Én argumenterer, én jobber og resten står bare og henger…

Ikke første gang vi får storfint besøk. Marthon er ikke sen
med å utdele bursdagsklemmer.

Ny glassfiberskjerm er kuttet og tilpasset:
Bulletblinkers og aluskiltholder skal monteres.
... og forkastet!

Noe blir utprøvd...

Hmm... her kan jeg ha
gjort en blunder!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar