|
Fult av Engelske sykler i sentrum av Evje etter fellestur |
Det var kanskje litt mer lydløst fra gjengen fra TriumphiVest dette året, men markerte seg gjorde de likevel. Med strategisk plassering like ved matbrakka var det nemlig mange som fikk øynene opp for Henning sin Hot Rod Thruxton på årets Lucas Rally. Det niende i rekken.
Det var et rolig treff i år, der folk gikk rundt og tittet på sykler, pratet og koste seg. Stevne kollisjon med BSA Internasjonal på Valldal må nok ta skylden for at det var litt mindre folk her i år enn det som er vanlig. Med 117 deltakere var det likevel rikelig med folk til at det ble et fint lag ut av det i år også.
Aldersspredningen på treffet er imponerende, både når det gjelder sykler og deltakere. Faktisk hadde gjennomsnitt alderen gått ned med nesten 4 år siden i fjor. Det er lovende, selv om snitt alderen fortsatt er over 50 år er det jo riktig vei. Som i Eidfjord var det 15 år gamle Vetle på sin selv-restaurerte BSA Bantam, som var yngste deltaker. Eldste mann var etter det jeg oppfattet, 85 år. Det står det faktisk respekt av.
|
Eldste sykkel var en nydelig restaurert BSA fra 1926.
|
Publikumsfavoritten var Henning sin ombygde Thruxton og som dermed brøt en barrière med å bli den aller første moderne Triumph som fikk denne prisen på Lucas Rally. For enkelte ble det kanskje litt vanskelig å akseptere. For i likhet med de fleste andre tradisjonsrike treff for engelske motorsykler, har også Lucas Rally en bakgrunn og forkjærlighet for de eldre syklene. De originale. Det er da kanskje ikke til å undres over at en fra tid til annen opplever en viss skepsis til de moderne syklene fra Triumph fra de som har vært med hele veien. En må huske på at for de som begynte med å kjøre motorsykler fra 50 og 60 tallet, eller enda tidligere, handler det å kjøre motorsykkel om mye mer en selve kjøringen. Det å holde sykkelen i god stand og stadig gjøre små forbedringer og tilpasninger er en viktig del av det å ha en motorsykkel. Den gangen ikke bare av kosmetiske grunner, men rett og slett for å holde liv i sykkelen.
|
Publikumsprisen gikk til Hennings Hot Rod Thruxton |
Det var mange som var bortom å for å se på sykkelen til Henning i løpet av helgen og det falt mange gode kommentarer. Som alle kjenner til liker Henning å tilføre noe nytt på bygget sitt gjennom sesongen og det siste er noen kule hull på tanken. Om du forstørrer bildet vil du nok se det. Det var også dette som opptok oppmerksomheten til to karer fra Sørlandet som hadde denne konverseringen når de stod og betraktet sykkelen. "Synd med dei kule hulla. Ja, men han trengde vel litt bly i bensinen"
|
Så glad blir man når man får publikumsprisen! Vel fortjent! |
Blandingen mellom gammelt og nytt på Lucas Rally er med på å bygge ett sterkere fellesskap mellom de som kjører "moderne" og de som kjører "original". De "moderne", for å kalle de som kjører nyere Triumph for det, lærer mer om historien og kan ta dette med seg i sine modifiseringer. Det er tross alt ofte moderne klassikere vi snakker om, og det har visse forpliktelser. Det blir litt som i den gamle storfamilien, der de yngre lærer av de eldre. Ja, for det er ikke til å stikke under en stol at det sitter mye kunnskap både om motorsykler og livet generelt, i en person som mer en 50 års erfaring som motorsyklist. Men, det går begge veier. For selv om utgangspunktet er forskjellig er det faktisk mye kunnskap om motorsykler blant de som kjører moderne sykler også. Selv om det ikke brukes så mye energi på å holde liv i selve motoren.
|
En nydelig Trophy 650 fra ca. mitten av 60-tallet |
Fra Triumph i Vest var vi seks stykker denne gangen. Henning, Janet og Ole Morten startet turen allerede onsdag og etter å ha besøkt forskjellige steder kom de til treffet fredag ettermiddag. Jon, som også var på turne denne uken, hadde fått med seg litt BSA internasjonal i Valdal før han kom til Lucas som første mann av våre. Undertegnede og Einar startet hjemmefra tidlig fredag morgen og la turen mot Røldal. Ved Røldal stod vi overfor to valg, over Haukeli som er kjappeste veien eller mot Sand og videre nedover gjennom Ryfylke. Været var bra og vi gikk for det siste alternativet, selv om det gav oss fire timer mer i salen før vi kom til Evje. Turen var fantastisk, men det ble kanskje litt lenge med 12 timer i ett strekk.
|
Man må ikke bygge om en Thruxton for at det skal se bra ut. |
Neste år skal det slås på stortromma på Evje. Da feirer Lucas Rally 10 års jubileum og man skal prøve å legge inn ett ekstra gir. For en gjeng som har arrangert Internasjonalt Norton treff med over 250 deltakere på samme plassen, regner vi med at de får til noe skikkelig bra. Vil du være med neste år er det bare å reservere andre helg i august neste år allerede i dag.
|
Gjengen på brakka. Fv Henning, Janet, Magne, Einar, Ole M og Per Kvalnes. Jon ikke til stedet her. |
Hei og takk for en flott langhelg med Triumph entusiaster. Og tusen takk til dere som stemte på sykkelen min. Jeg må slutte meg til det Magne har skrevet angående treffet. Jeg stor koste meg og jeg ser frem til neste år da de har 10 års jubileet. Takk for turen alle sammen.
SvarSlettPS. Og for dere som trenger bly i bensinen, så er det bare å fyre løs på tanken med kuler og krutt. :-)
Hilsen Henning