Om du har tenkt deg på mc-tur nedover i Europa i juni, hvorfor ikke slå følge med gjengen fra triumphivest og besøke Tridays i Østerrike?
Vi er foreløpig fem
stykker fra bergensområdet som skal avgårde, og om du lar deg friste kan det
være lurt å handle nå. I hvert fall om du skal være sikret innkvartering i
nærheten av der begivenhetene finner sted. Og også i tilfelle du vil gå for
løsningen som vi har valgt, nemlig autozug på strekningen fra Hamburg til München.
Det kan kanskje virke underlig å la seg frakte på tog med sykkel og det hele
når man er på motorsykkeltur. Men grunnen er at vi vil spare litt tid og
krefter, samt unngå det som for mange fremstår som en litt kjedelig
transportetappe. Nemlig å halse avgårde i heseblesende tempo på autobahn
gjennom Tyskland. Om du derimot ikke har gjort det før, kan det selvsagt være
morsomt å endelig få dra på litt og teste ut hva sykkelen er god for. Fritt
valg!
Vår reiseplan er som følger: Med danskebåten fra Skolten onsdag ettermiddag den 19. juni. I Hirtshals torsdag morgen og kjøring gjennom Danmark og videre ned til Hamburg hvor vi får lastet syklene på toget om kvelden og avgang fra Hamburg kl. 21.10. Fremme i München i syvtiden fredag morgen og deretter drøye to timers kjøring til bestemmelsesstedet, Neukirchen i Østerrike. På turen gjennom Danmark/Tyskland har vi rimelig god tid, så vi legger inn gode pauser underveis.
Vår reiseplan er som følger: Med danskebåten fra Skolten onsdag ettermiddag den 19. juni. I Hirtshals torsdag morgen og kjøring gjennom Danmark og videre ned til Hamburg hvor vi får lastet syklene på toget om kvelden og avgang fra Hamburg kl. 21.10. Fremme i München i syvtiden fredag morgen og deretter drøye to timers kjøring til bestemmelsesstedet, Neukirchen i Østerrike. På turen gjennom Danmark/Tyskland har vi rimelig god tid, så vi legger inn gode pauser underveis.
Uli Brée, hovedmannen bak Tridays, viste frem sin Triumph
Thunderbird Sport custom på det første
Tridays i 2006.
|
LITT OM SELVE TRIDAYS: Ingen av oss fem fra bergensområdet
har vært med på dette før, men noe har vi selvsagt hørt fra andre, og noe har
vi lest oss til. Som at det hele startet ved at en ildsjel fikk en god idé som
han så fikk Triumphkonsernet til å tenne på, og så har det bare ballet på seg.
Helt til det vokste til verdens største triumph-arrangement.
Det hele startet
visstnok i 2006 og arrangeres i år for åttende gang. Den lille landsbyen
Neukirchen omdøpes til Newchurch for tre dager og hel-anglifiseres. Byen med et
par tusen fastboende sjeler invaderes av
en horde på minst femti tusen, mange av dem ankommende på Triumph’er av alle
mulige modeller. Innbyggerne slutter helhjertet opp om arrangementet og legger
ned en imponerende innsats. Stedsnavn og veiskilt omdøpes til engelske navn. Det
serveres engelsk øl og mat, sikkert kidney pai og tea & biscuits også. Det
inviteres til guidede mc-turer med engelsk-klingende navn, og gjerne ledet av
britiske berømtheters «dobbeltgjengere». I gatene finner du hyggelige vakter
med staselige uniformer a la The Queen’s Life Guard, med røde jakker,
bjørneskinnsluer (fuskepels?) og det hele.
Om det er denne varianten av The Queen’s Guard du vil få se
er usikkert, men høye, fancy bjørneskinnsluer er garantert!
|
Street Triple ble presentert
på Tridays i 2007.
|
Det blir stelt i stand tallrike
familieaktiviteter, det presenteres eget
musikkprogram med engelske band og lanseres nye låter. Og - som tidligere nevnt
og det viktigste av alt – engelske motorsykler av merket TRIUMPH dominerer i
bybildet! Lørdagen er det kortesje med tusenvis av triump’er på rekke, og hvor
deltakerne samles under eget lands flagg. Det skal etter hvert ha blitt rimelig
mange nasjoner representert!
På en bane, eller kanskje heller et jorde, arrangeres det kappkjøring så sølen spruter. Ikke overraskende er det Scrambler og Tiger som dominerer der.
I 2007 var det Tridays som fikk æren av å presentere Street Triple for pressen for første gang. Ellers om årene er det en ny-lansering eller påkostet oppgradering av eksisterende modeller. Som Rumbler i 2012. En sykkel basert på Scrambler, men så påkostet, smakfult kolorert, justert og oppgradert at den internasjonalt har høstet mange lovord og blitt høyt ettertraktet. En skikkelig råtass med andre ord.
Nå kan det vel være at enkelte, tidligere Tridaysdeltakere kan arrestere meg for unøyaktigheter eller kanskje til og med faktafeil i min omtale. Som Førstereis ber jeg i så måte ydmykt om en viss overbærenhet om det skulle være tilfelle.
På en bane, eller kanskje heller et jorde, arrangeres det kappkjøring så sølen spruter. Ikke overraskende er det Scrambler og Tiger som dominerer der.
I 2007 var det Tridays som fikk æren av å presentere Street Triple for pressen for første gang. Ellers om årene er det en ny-lansering eller påkostet oppgradering av eksisterende modeller. Som Rumbler i 2012. En sykkel basert på Scrambler, men så påkostet, smakfult kolorert, justert og oppgradert at den internasjonalt har høstet mange lovord og blitt høyt ettertraktet. En skikkelig råtass med andre ord.
Nå kan det vel være at enkelte, tidligere Tridaysdeltakere kan arrestere meg for unøyaktigheter eller kanskje til og med faktafeil i min omtale. Som Førstereis ber jeg i så måte ydmykt om en viss overbærenhet om det skulle være tilfelle.
Dette besynderlige trekløveret planlegger en litt alternativ hjemtur. Magne (i bakgrunnen, i midten) funderte en stund, men har bestemt seg for å bli hjemme. |
HJEMTUREN: Ved avslutningen av Tridays på søndagen, skilles
de norske deltakernes veier. Marthon, Martin og jeg plusser på noen ekstra
dager og legger opp til noen spektakulære turer i regionen. Blant annet tenker
vi å besøke det berømte/beryktede Ørneredet til Adolf.
Og vi vil prøve oss på
kjøring i Alpene. Marthon har kjørt der før, så han anbefaler reiseruten.
Dessuten er han blant venner kjent som en riktig øl-hund, og er derfor utpekt
til å gi terningkast og ekspertuttalelser om områdets ølkvaliteter når vi
lesker strupene våre i kveldingen. Selv skal jeg synse om matretter som for eksempel
Bratwurst og Sauerkraut. Eventuelt om andre tysk/østerriske matspesialiteter på
idylliske bindingsverks-veikroer som jeg innbiller meg vi skal finne flere av.
Kanskje dykker vi også ned i mytiske mc-subkulturer for å lodde stemningen
angående felles lidenskap for engelsk mc-kultur. Alt dette vil vi selvsagt beskrive
her på bloggen.
OPPTAKTEN TIL TUREN: Det hadde vel vært nevnt noe om Tridays
på et av fjorårets Run, men invitasjonen kom fra uventet hold. Det skjedde på
Facebookforumet: Triumph Hinckley Norway, en lukket Facebookgruppe utelukkende
for folk med sterk interesse for Triumph Hinckley. Så vidt jeg vet ble den
dannet for et drøyt år siden, og fra triumphivest var det Henning som kom først
med. Han kjente nemlig Jan Henry som var med fra oppstarten, og som hadde
fungert som mentor da Henning gikk i gang med «prosjekt Thruxton». Mannen er en
ekte Hinckleyentusiast med mye kunnskap og klare meninger om emnet. Det var
også Jan Henry som engang i november ytret frempå om at det hadde vært kjekt om
flere slo følge til Tridays 2013. Fire – fem stykker fra østlandsområdet lot seg friste og det gjorde også Henning,
Janet og jeg. Siden har også Marthon og Martin meldt sin interesse. Vi er altså
så langt en ni-ti stykker som skal avgårde. Østland møter vestland før
togavgang i Hamburg og ankommer Neukirchen, ..unnskyld, Newchurch i samlet
flokk.
Om Triumph Hinckley Norway er det ellers å si at det stadig drypper inn nye medlemmer. Pr. dags dato teller vi 41 stykker. Medlemmene er spredt rundt i landet, helt fra Alta i nord og antagelig helt ned til sørlandet en plass. Som gruppenavnet tilsier, så er det hovedsakelig Hinckley dette gjelder, men samlet sett fins det mye erfaring, kjøre- og motorkunnskap og også imponerende detaljkunnskap om Triumphs enestående historie. Noen medlemmer har til og med kjørt engelsk sykkel gjennom flere år enn andre medlemmer har levd! Som et apropos kan jeg for eksempel nevne at gruppemedlem Arnulf skal ha kjøpt den første x-75 Hurricanen som kom til Norge.
Slike gullkorn kan du altså få med deg om du slutter deg til denne flokken, så om du har en facebook-konto, et bilde av deg og triumphen din, samt at du er villig til å dele noen få linjer om deg selv, ja så er det gode sjanser for at du blir ønsket velkommen i gruppen.
Om Triumph Hinckley Norway er det ellers å si at det stadig drypper inn nye medlemmer. Pr. dags dato teller vi 41 stykker. Medlemmene er spredt rundt i landet, helt fra Alta i nord og antagelig helt ned til sørlandet en plass. Som gruppenavnet tilsier, så er det hovedsakelig Hinckley dette gjelder, men samlet sett fins det mye erfaring, kjøre- og motorkunnskap og også imponerende detaljkunnskap om Triumphs enestående historie. Noen medlemmer har til og med kjørt engelsk sykkel gjennom flere år enn andre medlemmer har levd! Som et apropos kan jeg for eksempel nevne at gruppemedlem Arnulf skal ha kjøpt den første x-75 Hurricanen som kom til Norge.
Slike gullkorn kan du altså få med deg om du slutter deg til denne flokken, så om du har en facebook-konto, et bilde av deg og triumphen din, samt at du er villig til å dele noen få linjer om deg selv, ja så er det gode sjanser for at du blir ønsket velkommen i gruppen.
Hei.
SvarSlettEn flott artikkel og beskrivelse av menneskene rundt dette og forventingene som bor i oss alle. Nesten som å vente på den store julekvelden. Du skriver godt Ole, hører deg neste "live" i ordbruken. Og det er en kunst. Nå er det kraftig slanking av sykkelen som gjelder til våren. Så vi ikke ble overlastet med bagasje....
Hilsen Henning
Du kan det med å friste......
SvarSlettKjekt å høre Magne. Har jo prøvd meg på en "teaser" her, så det ville jo være fint om noen lot seg friste...
SvarSlettMen uansett, jeg gleder meg vel like mye til mange fine Run's før vi kommer så langt!
Henning: Takk for kompliment :-)
Ole
hei ole,så innlegge for en stund siden ,men eg fikk ikke komme inn på siden fra ipaden min hjemme,men fra jobben gikk det greit.jaaa!! du gleder deg ser eg!!?? du ikkje aleine om det,dette kommer til å bli stort ,tror eg.fy fanken,for eg gjeng,fyrer hverandre sånn opp att eg ikke får sove om natten!eg ligger jo bare å tenker på att, det er så lenge til vi skal reise!!men vi får ta oss nokken samlinger,så vi får gå igjennom reiseplanen,det e lurt!!,vi for kontaktes om ikke så lenge,å så ta med litt info om div steder som vi kan titte på.museum +++ fort++borger++øll++snabs++pølser++å alt annet,som vi liker.hilsen slengis
SvarSlettSupert innlegg, håper flere av dere slenger dere med 😃
SvarSlettHilsen Hennings mentor 😄