lørdag 26. juni 2010

Westfjord Brit Bike Rally

I år var det planen å komme tidelig til Eidfjord for å delta på det 27. Westfjord Brit Bike Rally. Værmeldingene hadde vært lovende hele uken og vi hadde planlagt å kjøre om Sauda og over til Røldal på veien inn til treffet. Men, meldingene på yr og storm er visst ikke så mye verdt. For når vi hadde tenkt å stå på Halhjem klokken ni om morgenen, pøste det ned. Det skulle bli bedre sa de, så vi ventet til kl 1330 før vi endelig kom oss av sted.

Etter en herlig tur kom vi oss omsider til Eidfjord der masse folk og sykler sørget for god stemning. Vi fikk opp lavuuen og tok runden for å prate med folket. Selv om treffet er lagt godt ut i juni fikk vi klart inntrykk av at det hadde vært kaldt over vidda. Faktisk hadde enkelte møtt på snøbyger i Eggedal og hadde rimeligvis stilt seg spørsmålet om de skulle snu og kjøre en mil tilbake eller fortsette 33 mil til! Om noen lurte, det ble det siste alternativet som ble valgt.


Om været hadde vært litt dårlig i forkant ble det svært bra i lørdag og søndag, shorts vær faktisk. Lørdagen benyttet vi til å ta en tur opp på vidde og en ekstra stopp for være turister ved Vøringsfossen


Konkurranser hører hjemme på alle treff, også i Eidfjord. Selv om det kanskje ser ut som om det er race det legges opp til , er det faktisk ikke det, men tomgangskonkurranrse for endunkere. Den går ut på å få motoren til å gå på lavest mulig turtall over en tidsperiode på 12 sekund. Deretter blir det reknet om til rpm. Konkurranse i år ble temmelig jevn og det stod til slutt mellom en BSA B33 og en Panther 600. De klarte henholdsvis 510 og 490 omdreininger, dermed ble det Panther far som vant i år også.

Totalt kom det 115 sykler spredt fra det ganske land, samt Danmark og Sverige. Svenske Anders, som ankom bare minutter før premieutdelingen, hadde faktisk kjørt 2500 km for å komme hit. Slett ikke ille. Nå skal det sies at Anders er en svært så kjøreglad kar som har vært de fleste steder i Europa med sin Triumph Thunderbird. Siden Anders kjøpte sykkelen brukt i 2001 har han nå kjørt 195 000 km! Slett ingen dårlig prestasjon hverken av Anders eller Thunderbirden.

Når en går rundt på en slik treffplass er det ikke til å komme bort fra at det å kjøre motorsykkel kan gjøres på mange måter. Ikke bare er syklene forskjellig, men også måten vi pakker, kler oss og oppfatter kravet om komfort. Når noen bruker timer på internet for å prøve å finne den stolen, det bordet eller hva det måtte være som er lett nok og lite nok til å få med på sykkelen, tar andre bare det de har for hånden og surrer det fast. Mens noen har sykler der dempere som automatisk stiller seg inn etter last, vær og gud vet hva, er det andre som må klare seg med to store fjærer i setet. Likevel kaller alle seg for motorsyklister. På treff som i Eidfjord har en lært seg å leve med forskjellene og det er med å gi treffet ett helt spesielt særpreg. Derfor var det faktisk veldig positivt å se så mange nyere Triumpher på treffet i år. På denne måten kan man overføre kunnskapen fra motorsykkelen sin barndom til morgendagens motorsyklister og på den måten vil man kunne ta best mulig  vare på det genuine motorsykkel livet.

Det vil bli lagt inn flere bilder i løpet av helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar