Det var mange og sterke naturopplevelser på årets andre Triumph RUN. Mektig natur, mye hjort og svært varierende veistandard er nøkkelord for turen.
Fem Triumph hadde tatt oppstilling i ferjekøen på Halhjem for å vente på fergen som skulle til Våge på Tysnes. Flere hadde meldt sin ankomst, men Peder ferje-billettør venter ikke og presis kl. 18.15 la M/F Stavanger fra kai med 3 Sprinter, en Tiger og en Bonneville. På Våge hadde stod allerede Truls og ventet med sin ny innkjøpte T595, eller Daytona 955i for de som ikke er like innvidde i tall og bokstav koder.
Truls' nyinnkjøpte Daytona så veldig bra ut.
Siden vi var velsignet med årsbeste på værfronten, la vi turen vi turen rundt hele Tysnes. Veiene mot Uggdal var greie Vestlandsveier uten de helt store overraskelsene. På vei ut av Uggdal ser vi gjennom to små og rette tunneler samtidig som 50 sonene blir opphevet. På utsiden av den siste ser vi skiltet om skarp sving og vi kommer nå innpå en svært smale og svingete vei. Tiger vei. Heldigvis har vi lov å kjøre 80 - om vi bare hadde turt....
Når vi nærmer oss Flatåker utvider veien seg og vi får gul stripe. Egentlig ganske bra vei, men ett forferdelig veidekke ødelegger. Men, så plutselig, som manna fra oven, perfekt asfalt, gul stripe og sving på sving. Helt magisk. Det er nesten som om vi får lyst til å fortsette å kjøre frem og tilbake her i hele kveld og bare danse gjennom svingene helt til mørket tar oss.
Vi lar fristelsen ligge og fortsetter mot Onarheim og etterhvert mot Gjermundshavn. Veiene varier fra smale stier til flotte motorsykkel veier med herlige svinger. Hele tiden er vi alene på veien og vi kan virkelig kose oss.
Flott natur, flotte veier og flotte motorsykler - hva mer kan en ønske?
Da vi kommer over åskammen og ned mot Ølve kirke er det et mektig syn som møter oss. De grønne bakkene, fjorden og de imponerende snøkledde fjellene i bakgrunn er et fantastisk syn. Vi stopper opp og tar en pause og nyter dette praktfulle øyeblikket. Dessverre klarer ikke bildene helt å gjenskape magien, så jeg anbefaler folk å ta denne turen selv i løpet av våren. Ett fornøyd reisefølge
Etter en stund fortsetter vi mot Mundheim og Eikelandsosen og turens obligatoriske kaffe kopp. Veiene er fri for biler, men skogen og bakkene ved siden av er fulle av hjort. Mye ung dyr kan det se ut som. Heldigvis for oss har de ingen planer om å krysse veien foran de seks motorsyklene fra England som kommer susende gjennom svingene. Truls velger å snu ved Hålandsdalen for å rekke en ferge tilbake til Rosendal. I Eikelandsosen er det ingen som har sett markedet i kaffetørste motorsyklister, så vi bestemmer oss for å fortsette til Bjørkheim. Veiene fra Eikelandsosen til Tysse er som skapt for svingglade motorsykler. Helt uten annen trafikk er det bare å sette seg i dansemodus og øve svingteknikk. Det er en utrolig god følelse når man man klarer å skape harmoni mellom fører og sykkel. Kjenne hvordan man kan gi gass gjennom svingen og kjenne at sykelen biter seg fast i asfalten.Altid trivelig å stoppe på Bjørkhiem.
På Bjørkheim er det både vafler og kaffe og få. Selv om det går mot stengetid er det ingen som har noe hast på å kaste oss ut. Det er noe vi setter pris på. Her takker vi for nok en fin Triumph RUN og deler oss i to grupper. Terje og Gisle tar turen over Gullbotn og inn mot byen, mens Janet, Einar og undertegnede setter kursen for Rolvsvågen og enda flere kjekke svinger.Vel blåst folkens. Neste RUN blir torsdag 3. juni med møtested på Shell stasjonen på Breisten.
En siste kaffe kopp før vi skal hjem å sove :-)
Takker for en fin tur rundt Tysnes. Flott vei og fint vær selv om temperaturen sankt til 5 grader før jeg var hjemme kl 2230. Synd at vi ikke fikke en kaffipause der Truls kunne være med, men håper han kommer på flere turer så vi får tid til en lenger prat. Ellers er det Lagunen på Torsdag og muligens en tur til Gudvangen (Nostalgia)kommende helg. Snakkes. Med Tiger hilsen fra Trygve.
SvarSlettHei,
SvarSlettser at dere hadde fin tur til Tysnes. For min del ble sterk omgangsyke i flere dager alternativet til tur:-(....
It`s always next time...
Kjekt å se "nye" sykler/fjes på bilder.
Snart egen ST avdeling?
Vi sees, Jon R. :-))
Med tre stk Sprint ST på forrige tur er jo faren for egen avdeling overhengende.... Regner med deg Jon hvis det blir aktuelt med egen Tiger avdeling som motvekt....:-).
SvarSlettRegner med at det blir kjøring på Tiger vei når vi skal ut i nordhordaland på neste RUN. Snakkes da.
Det var 4 Daytona T595 på vårmønstringen i år og tidligere har vi sett at det er mange Thunderbirds og Bonneviller i området. Oppforder derfor disse og andre Triumpher i området til å være med på tur slik at ikke ST'erne blir altfor høye....
SvarSlettKjempetur! Nytt av året for min del er varme i holkene. En kjempefordel i disse tider med snødrev og frost når solen egentlig skal varme kroppene våre.
SvarSlettSprint ruler! (gjett hva jeg kjører:)