onsdag 15. juli 2009

6500 km med Pro-oiler


Foran denne sesongen monterte jeg automatisk kjedesmører fra Pro-oiler på Sprint'en. Siden jeg bruker sykkelen en god del, har smøring og justering av kjede vært en hyppig aktivitet. Målet var å redusere tidsbruken på denne biten til ett minimum. Erfaringene med systemet etter de 6500 første kilometrene får du om det leser videre.

Pro-oiler kommer ferdig innstilt med en grunn innstilling som skal passe til sykkelen. Denne skal gi riktig mengde olje til kjeden, samtidig som den ikke skal grise så veldig. Jeg har gått et hakk ned fra denne stillingen og synes det har fungert greit. Litt skvett fra kjeden blir det, men ikke verre en at det fint er til å leve med. I starten hadde jeg litt problemer at det kom ut olje når sykkelen stod i garasjen. Det var rimelig irriterende, men etter å ha gått gjennom manualen fant jeg ut at det måtte være utluftingen fra olje beholderen som ikke var god nok. Dette stemte på en prikk og nå er det bare fryd å gammen.

Etter over 6500 km har fortsatt ikke hatt behov for å justere kjeden. Jeg har målt flere ganger, men den ser ikke ut til å strekke seg i det hele tatt. Virkelig imponerende. En annen positiv ting er at kjeden holder seg helt ren også. Ingen aggregert mudd der i gården. Alltid ren og ny oljet kjede. Akkurat som ønsket.

Ingen ting negativt, da? Jo, kanskje. Ikke akkurat negativt, men dog. Kjeden er nå så full i olje at man blir temmelig oljete dersom man kommer bort i den med fingrene. Det betyr at når man vasker sykkelen, ender man alltid opp med møkkete svamp. Jeg har gått gjennom dokumentasjonen en gang til og har funnet ut at jeg sannsynligvis har kjørt med på en litt for "feit" tabell. I tiden som kommer vil jeg derfor eksperimentere litt med oppsettet for å se til en litt med tørrere kjede.

Uansett, konklusjonen så langt er i hvert fall at det fungere helt etter forventningene og gir null vedlikeholdsarbeid. Det er imidlertid litt "oljete" i området, så vi ser fortsatt frem til grafitt løsningen som Teknisk Ukeblad skrev om blir for hvermannsen. .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar