mandag 10. august 2009

Flott tur til Lucas Rally


Klokken 0600 våknet jeg på fredag, ikke fordi jeg måtte, men fordi jeg var spent på det som skulle skje i helgen. I garasjen stod Sprint'en pakket og klar for tur og været var lovende. Ikke piss regn som forrige helg da vi var til Notodden. Formålet med turen denne gangen var tredelt.

Først skulle jeg kjøre til Classic i Tønsberg for å levere Sprinten på velfortjent hoved service etter 43 000 feilfrie kilometer. Deretter skulle jeg få overlevert familiens nye kjeledegge - en flett ny Street Triple R, riktig nok i strupt versjon med kun 34 hk for å tilpasse den yngre garde, men dog. Jeg skulle så kjøre med R'en til Evje for å delta på Lucas Rally. En totalt distanse på 70 mil, så det var bare å komme seg avgårde og begynne å nyte.

Jeg stilte på ferjekaien på Hatvik klokken 7 om morgenen og trillet inn på bensinstasjonen på Haukli like etter kl. 10 etter en fantastisk tur. Varmt, overskyet og tomme veier - kan det bli bedre? Vi, Sprinten og meg, hadde danset oss av gjennom landskapet i pur glede og var kjempeopplagt etter turen over fjellet.

Fra Haukeli gikk turen til Seljord, Bø og Gvarv, Ved Gvarv forlot vi rv. 36 og la kursen nord øst om Norsjø. Bortsett fra noen parti med litt dårlig dekke var dette inspirerende mc veier, selv om vi ikke hadde utsikt mot vannet. Fra Skien gikk turen videre på rv. 32, en av mine favoritter i området og deretter 306 via Hvarnes og Andebu og til Sem. 32 var som vanlig artig, men 306 ble litt for liten for Sprinten.
Den ser rå ut denne fly inspirerte Rocketen - og det er den.

Hos Geir var det som vanlig fult kjør og han var derfor ikke helt klar med R'en når jeg kom. For å sysselsette meg sendte han meg ut på en prøve tur med en Rocket 3 han hadde stående. For en sykkel, det var helt rått. Hver gang jeg ga gass var det som om jeg ble påkjørt bakfra, uansett turtall. Den bare økte og økte til slapp gassen. Det var som om å bli skutt ut av en kanon. I svingene var det ikke like imponerende og jeg tror at man må ha en god del trening før man kan kjøre anstendig på de veiene jeg liker å kjøre på i hvert fall.
Slik så den ut når den ble levert - klar for å inspirere en ny generasjon motorsyklister

Turen til Evje på Street Triplen var en artig opplevelse. Det var jo spennende hvordan det ville arte seg med bare 34 hk og jeg må si at jeg ble positivt overrasket, ja til tider meget imponert. Selv om toppfarten ikke er allverden, er draget der hele tiden. I bøtter og spann. For en som er vant til 125cc vil det kanskje til og med virke ekstremt. Motoren drar så villig på det lave turtallet at det er en fryd. Jeg valgte å kjøre små svingete veier hele veien til Evje og der fikk virkelig sykkelen kommet til sin rett. Den er så lett kjørt at det nesten er skremmende. Man føler seg hjemme umiddelbart og får nærmest en følelse av at man er i ett med sykkelen. Dempingen er hard og selv om det til tider var særdeles ujevnt underlag var det aldri tendens til å gi etter noe sted. At bremsene også er av beste klasse fikk jeg testet i Kvinherad på veien hjem da en bil plutselig trengte hele plassen.

Da jeg ankom et feststemt Lucas Rally i ellevetiden om kvelden var jeg godt fornøyd med dagens kjøring. I lyset fra Street'en var det bare å få opp teltet og henge seg med på festen.

Det kommer en egen artikkel om treffet snart.

2 kommentarer:

  1. Steike Magne, gratulerer!!!
    Gleder meg til å se den!!

    MVvh Jon R.

    SvarSlett
  2. Takk for det. Regner med å ha den med på neste RUN

    SvarSlett