onsdag 31. oktober 2018

Utakk er verdens lønn


I over 35 år har Classic Motorcycles i Tønsberg (Sem) vært min foretrukne motorsykkelbutikk i Norge. Denne entusiastbutikken, 500 km hjemmefra, har gjort at jeg siden 1983 kun har kjørt Triumph - og vært stolt av det.


Da jeg besøkte butikken 18. mai i år var det et nesten tomt lokale som møtte meg. Foruten en del brukte sykler, var det kun et par nye sykler som ventet på sine nye eiere i butikken. Geir var, som vanlig på en inneklemt fredag, veldig travel. Jeg fikk likevel bekreftet det jeg hadde hørt rykter om, Classic Motorcycles var ikke lenger en av triumphforhandlerne i Norge.

Trist og uvanlig å se så mye av gulvet i butikken
Triumph, med slagordet "Go your own way", hadde ikke lenger plass til entusiastbutikken på Sem. Butikken, som nesten på egen hånd, har sørget for at det fantes et aktivt triumphmiljø i Norge da Triumph etter hvert begynte å produsere testvinnere i motorsykkelbladene.

En servicetur for noen år siden fra Bergen til Classic seint i oktober. 
Mye kan sikkert sies om butikken på Sem. For folk som kommer inn der for første gang, kan den nok virke både rotete og trang. Andre vil umiddelbart kjenne på sjelen, entusiasmen og kunnskapen i butikken. For at den aller største kunnskapen om moderne triumpher i Norge finnes på Sem kan det umulig være noe tvil om. Og når valget står mellom kunnskap og fancy lokale, trumfer alltid kunnskap for min del.

Alltid mye snop å finne i butikken
Vi besøker jevnlig triumphbutikker, både i England og Europa forøvrig. Vi kan ikke se at den strenge praksisen med Triumph World Store later til å være gjeldende der. Vi har derfor vanskelig for å tro at dette er et krav som kommer fra England, men heller fra Stockholm. Vi forstår at Triumph vil bygge opp om merkenavnet sitt og at konseptbutikker er det "hotte" i bransjen for tiden. Norge er et lite land der årssalget av nye sykler i en norsk butikk ligger omtrent på nivå med novemberomsetningen hos f.eks Jack Lilley i London.

Skal man investere halvannen million for nytt gulv, ny lyssetting, bord med en PC på midt i lokalet osv. osv må det betale seg i form av økt salg av sykler. Når det gjelder butikken i Sem er det helt klart kunnskap og entusiasme for merket som er det største salgsfortrinnet. Butikken har en haug av trofaste og fornøyde kunder. Kunder som er svært gode ambassadører for Triumph. Når så flere av disse, på tross av sin kjærlighet til Triumph, vurderer å finne seg et nytt merke, burde det ringe noen klokker hos Triumph.
Vestlendinger på besøk hos Classic Motorcycles, hele Norges triumphbutikk.
For min egen del nærmer min fire år gamle Tiger seg nå 100 000 km, og for første gang siden 1983 er jeg usikker på hvor veien går videre. Kanskje jeg skal ta Triumph på ordet og "Gå min egen vei....."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar