lørdag 14. januar 2017

Triumph til MotoGP

I en tid nå har det versert rykter om at Triumph ville ta over motorleveransen til Moto2 syklene fra 2019 sesongen. Triumph har imidlertid ikke ville kommentere ryktene før det nå i forrige uke ble bekreftet offisielt at de tar over fra Honda.



Frem til nå, har Moto2 vært en mørk plett i MotoGP sirkuset når det gjelder motorutvikling. Salg av sykler i den firesylindrene supersportklassen har nærmest verdt i fritt fall. Faktisk så mye at Honda 600RR ikke lenger er å få kjøpt i Europa siden fabrikken ikke har villet tatt bryet med å oppgradere den for utslippskravene i Euro4. Det samme sies også å være tilfelle for Kawasaki ZX6R også. Suzuki R600 ser også ut til å ha ramlet ut av markedet og dermed oppgradert Yamaha R6 spådd til å være en klar leder i denne klassen.

Rundt 200 motorer fra den helt nye Street Triple 765 er det som skal leveres i følge avtalen med Dona.
Men Moto2 avtale er en utrolig suksesshistorie for Triumph - og en ekte sjokk. Nå som selskapet flyttet sitt fokus til retro-stilen med "moderne klassikere" og Adventure sykler, var det ventet at Daytona 675 skulle fases ut som vei modell. Lanseringen av den rå Bobberen for bare et par måneder tilbake gav ingen indikasjoner på at Triumph var tilbake i racing mansesjen. Så det å lansere en avtale med MotoGP om å levere en 750 kubikks og 160 hesters versting motor. Bygget for bruk på racerbaner verden rundt av neste generasjon av MotoGP førere, kom som litt av et sjokk.

På den annen side - det er ikke et enormt antall motorer, så et mindre firma som Triumph kan godt være mer fleksibelt og bedre egnet til prosjektet enn en gigant som Honda. Og Triumph vil kunne sole seg i den glansen av å bli assosiert med en så høyt profilert og high-tech-prosjektet.

For oss som liker racing, blir det spennende å se hva som skjer videre når Triumph har vandret litt rundt i MotoGP kulissene........


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar