fredag 17. juni 2011

Uskyldig dømt

Uskyldig dømt I
Tidligere i vår hadde jeg problemer med at Sprint'n ikke ville starte. Ofte sa det bare "klikk" når jeg trykket på knappen. Forsøk med startkabler fra bilen virket hver gang og batteriet ble utpekt som syndebukk. Siden jeg har jo hatt litt problemer med at varmehåndtakene kutter ut innimellom og derfor hatt mistanke om Gel batteri fra Biltema ikke duger, virket det veldig logisk.
Nytt dyrt batteri av anerkjent fabrikat ble anskaffet og satt på ladning. Morgenen etter ble det koblet til og testet, Sykkelen startet med en gang og problemet var løst. På med skinndress og hjelm og klar til å dra på jobb. "Klikk". øøøh var ikke problemet løst likevel? Etter noen forsøk startet den omsider og jeg kunne dra på jobb. Samme problemet oppstod når jeg skulle hjem, så batteriet var det tydeligvis ikke....

Vel hjemme var det på tide å feilsøke på nytt. Etter masse målinger var jeg kommet frem til at det kom styrestrøm inn på startreleet (solenoid) når jeg trykket på knappen, men den klarte tydeligvis ikke å slå over bryteren i releet. Ny konklusjon var dermed klar, ny solenoid måtte skaffes. En kjapp telefon til Geir og ett stykk solenoid var på vei i posten.
Uskyldig dømt II
Dagen etter var delene på plass. Overbevist om at startproblemet var løst bestemte jeg meg for å ta en liten service med sjekk av ventiler, bytting av plugger og filtre før jeg skiftet startreleet. Det var jo tross alt en bagatell og jeg hadde jo fri hele dagen.

I tolv tiden var jeg ferdig og klar for test. "Klikk" Hakeslepp. Ka f.... virker det ikke nå heller? Er det starteren som er problemet? Med ledninger direkte fra batteriet til startreleet kom den umiddelbart, så ingen grunn til å misstenke starteren. En sjekk som stod beskrevet i Haynes manualen om hvordan en sjekket om startreleet ble utført og koklusjonen var klar. OK. Men, hva er da problemet.
Det måtte en real stripp til for å finne feilen
Frem med volmeteret og begynne å kartlegge spenningen. 12,7V på batteriet og kun 11.8V på startknappen. Her var det tydeligvis en strømtjuv en plass. Kåpe og deksler i alle ender ble demontert og ledninger i alle bauger og kanter ble målt, men ingen opplagt strømtjuv å finne. Det viste seg at det er ett rele som sørger for å kutte ut lys og diverse når jeg trykker på startknappen, slik at spenningen steg til rundt 12,4V når jeg prøvde å starte. Når en ledning direkte fra batteriet til startknappen heller ikke gav noe respons begynte jeg å tvile på om det var strømmen som var problemet.

Jeg tok derfor en jord direkte fra batteriet til startreleet og trykte på knappen. Volla! Det virket! I det man tar clutchen inn, skal det komme jord til startreleet. Det er derfor man alltid må holde clutchen inne på våre Triumpher. Men, noen av det første jeg gjorde var jo å sjekke at denne bryteren i clutchen virket og en retest kunne bekrefte det nok en gang. Ved å ohme ledningen fra startreleet og opp mot styret klarte jeg å finne ut at det måtte være et brudd i ledningen fra hendelen og ned til resten av ledningsnettet. Det viste seg at det var to ledninger som gikk sammen til en på veien fra håndtaket og ned, og det var i sammenkoblingen mellom disse det hadde oppstått et brudd.

Problemet var altså enkelt å fikse, men vanskelig å finne. Etter 6 timers frustrerende leting starter nå Sprint'n på første og varmehåndtakene kobler seg heller ikke ut etter eget godt befinnende. Så om det er noen som har brukt for et godt batteri eller en starter solenoid til en Sprint. Har jeg begge deler liggende.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar