søndag 13. desember 2009

Daytona T 595 kjøp


For å ikke ødelegge immitsjet til siden så får jeg ta resten av historen hvordan jeg endte opp med en Triumph. En kompis og jeg har snakket om at vi burde prøve oss på en lengre tur i sommer.


Han kjører en Tiger og er medlem i Triumph Tiger Skandinavia Klubben. Klubben skulle ha treff på Veggli, nord for Kongsberg. Så vi melde oss på og kjørte over fjellet via Rjukan til Veggli.

Det var et bra treff med masse kjekke folk både fra Norge og Sverige. Og lysten på en sykkel med litt mer sjel i ble tent. At jeg i ungdommen hadde hatt en 1968 mod Triump Bonnevill gjorde vel saken ikke noe bedre. Men det er vel med det som med førstegangs tjenesten, en husker bare det som var moro, og alt det andre er blitt glemt.


Prøvde sent på høsten å få solgt Yamhaen min uten hell, gikk ned i pris men ble heller ikke da noe salg. Midt opp i dette dukket det opp en gul Triumph T595 Daytona i Tromsø.Er jo ikke akkurat i nabolaget når en bor i Rosendal. Tok kontakt med vedkommende som kunne fortelle litt om sykkelen, og nye bilder av sykkelen ble sendt meg. På bildene såg sykkel veldig bra ut. Så vi gjorde en avtale om å betale et forskudd på sykkelen, mot at han skulle sende den nedover på Hurtigruta uten omregistrering papirer. En og halv uke senere står jeg på kaia i Bergen med sommerfuler i magen og venter på at de skal losse Hurtigruta. Etter litt venting kommer det en stor palle med et sølvfarget overtrekk på. Er ikke i tvil om at det er sykkelen, får en truck til å løfte den opp bak pickupen og pakker ut.


Det er kjærlighet fra første blikk, og jeg faller helt for den knall gule fargen som i sol lys blir gull-aktig. Etter at jeg har fått surret den på planet må jeg bare fyre den opp for å høre hvordan den låter,slår på tenning tar inn klutsjen og fyrer igang. Det er en fantastisk lys, typisk mekanisk motorlyd fra en triumph motor men carbon potta gir den en grov gnell.


Nå er det bare å få sykkel klargjort til sesongen, som i hovedsak består av dekk bytte. Men har klart å fått kjørt et par korte turer når temperaturen har vist pluss grader. Det har vært VANNVITTIG moro selv om sykkelen er litt nervøs på hekken pga slitte bakdekk,men veldig lettkjørt og et supert drag med tilhørende lyd.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny sykkel, håper vi får noen fine Triumph turer neste sesong. Kjempegøy med flere bidragsytere her på bloggen. Håper det er flere som kan følge i TriumpTruls' fotspor. mvh Magne

    SvarSlett
  2. Jeg må jo bare slutte meg til gratulantene. Som gammel Rosendøl og barndomsvenn til Trulsen var det jo veldig hyggelig at han endelig har funnet tilbake til røttene. Vi hadde mange fine opplevelser på to hjul i ungdommen. Etter å vært å sett på Daytonaen håper jeg Trulsen blir med på noen fine "Triumph run" så snart snødybden blir litt mindre. Med vennlig Tiger hilsen fra Trygve M.

    SvarSlett