tirsdag 1. mai 2018

Flott 1. mai i Gulen området

Imponerende line-up før avreise fra Haukås
Ni stykker trosset dystre spådommer om regn og kulde fra meteorologene og stilte på Haukås til nytt tradisjonsrikt 1. mai RUN i TiV regi. Syv Tigre og to Bonneviller. Tåler de andre ikke regn?

Men, frykten for regn var sterkt overdrevet. Rett nok fikk vi litt yr på oss over Radøy på vei nordover mot første fergen og den siste transport etappen hjem. Selv turen ellers gikk på tørre, øde, svingete og perfekte mc-veier.
Lite pit-stopp på en klai på Byrknesøy
Første mål var Byrknesøy som var et nytt mål i TiV sammenheng. Veiene utover er gode, sett fra en motorsyklist sitt ståsted i hvert fall, og går over mange broer. Ute på selve Byrknesøy er det overraskende stor bebyggelse. Her er en stor Jokerbutikk, Pub og cafe, men dessverre ikke åpent når vi er der. Planen var nå egentlig å dra bortom til Skjerjehamn for en matbit. Men, klokken er fortsatt ung og vi bestemmer oss for å fortsette til Brekkestrand fjordhotell i stedet.

Jon forklarer og Bjarte følger med
Dette er en etappe på ca en time og vi nyter hvert minutt på disse herlige, tørre og svingete veiene. Turen innover langs fjorden mot Austgulen er nydelig. Her truer også solen med å titte gjennom og skumle skygger dukker opp på asfalten. Skumle var også sauene som møtte oss på broen inne i Austgulen. Hva som gikk rundt i hode på sjefssauen er uvisst, men hun brukte lang tid før hun bestemte seg for ikke å ta opp kampen mot de syv tigrene som stod foran henne. Vi kunne dermed fortsette over fjellet og til Takle, vestlandets våteste sted, og videre til Brekkestranda Fjordhotell.

Brekkestranda Fjordhotell
Vi var ikke mer en ferdig med Line-upen, som forøvrig var veldig mye bedre enn forrige RUN, før hotell vertinnen kom å inviterte oss inn på middag. I kjent stil tok Jens en kjapp og god sjefsavgjørelse og bestilte dagens til hele bunken og sendte henne inn for å gjøre klart. Når vi kom inn litt etterpå var et langbord dekket til oss og like etter ble vi servert middag, dessert og kaffe. Praten og latteren rundt bordet gikk som vanlig lett og det var en meget trivelig stund inne på hotellet. Vi har vært på Brekkestranda før og vi kommer definitivt tilbake.

Med full oppdekning på langbord føler man seg velkommen. Takk Brekkestranda vi konmmer igjen.
Fra Brekkestranda tok vi Fv2 over fjellet mot Ynnedal. En riktig så artig vei. Denne gangen var den krydret med en god del sand. Utfordringen var derfor å prøve å unngå denne sanden, men om en skal dømme etter støvskyen bak syklene, som var på størrelse med det en har på en god grusvei på en fin sommerdag, var vi dårlig på dette. Men, ingen uhell og nok en knall etappe.

Marthon og Jon
Ved Hosteland fikk vi en ny opplevele fra dyreriket. Denne gangen var det en hjort som stod midt i veien og så på oss. Den gjorde ingen store tegn på at den ville flytte seg før vi kom temmelig nærme heller. Og når den først flyttet seg, hoppet den bare over autovernet og stoppet for å se på oss igjen. Synd vi ikke hadde "dashbord kamera" på sykkelen her gitt.

Heldigvis ikke bare Tigre på denne turen
Vi tok kabelfergen fra Duesund til Masfjordnes og fortsatte turen videre til Ostereidet kroen for en siste kaffekopp. Når vi etter et relativt langt stopp her, kom å ut for å kjøre hjem igjen, var det begynt å regne litt. Selve RUN'et var på ca 25 mil og om vi må kjøre noen av dem i regn, er en billig pris å betale for å ha det kjekt en hel dag.

Takk for alle som var med å gjorde dette til nok en minnerik TiV opplevelese. En ekstra takk til må vi vel kanskje også rette til Jan Ådland som tok turen helt fra Wales for å være med oss i dag.

Jan Ådland tok turen fra Wales for å være med på RUN.

Husk demo dager onsdag og torsdag denne uken hos Triumph Bergen