fredag 2. mai 2014

Ett uforglemmelig RUN

Etter ett halvt døgn og over 40 mil på Triumph RUN har jeg vanskelig for å peke på RUN'ets desiderte høydepunkt. Ikke for at det ikke var noen, tvert i mot. Her var det synsinntrykk og kjøreopplevelser man knapt trodde var mulig absolutt hele tiden. Rett og slett fantastisk fra A til Å.

Meldinger om nattefrost og lave temperaturer gjorde at det var en del som mente det ville bli altfor kaldt med et såpass langt RUN denne torsdagen. Når vi først hadde fått denne muligheten, med RUN på en fridag, ønsket vi likevel å benytte oss av den til fulle med å ta en litt lengre tur. Med Storm's "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" tok vi sjansen på avreise fra Bjørkheim 0945.

Strålende sol gav varme til RUN deltakerne før starten på turen.
For enkelte betydde det tidlig avreise og da Olav la avgårde fra Dimmelsvik på sin Street Triple før kl åtte om morgen var kvikksølvet såvidt over nullpunktet, så vi kan godt kalle det en frisk start på hans RUN karrière.

Første etappe gikk over Kvamskogen, til Norheimsund og videre innover en mørke blå Hardangerfjord. Etter en litt rask start, ble tempoet raskt skrudd ned til ett tempo som også gjorde det mulig å nyte omgivelsene vi kjørte i. Med solen skinnende fra en skyfri himmel var det omtrent som å kjøre i et eventyr. Solen gjorde også at det ikke var noe problem å holde seg varm og god heller. Ja, i hvert fall visst en ser bort fra ett par kalde fingre og noen tær da vi gjorde ett lite stopp i Granvin for å si takk for turen til Janet. Dessverre for hennes del måtte hun forlate oss her, for selv på 1. mai er det noen som må jobbe.

I Granvin er det slutt for Janet - noen må jo holde Norge i gang.
Neste mål var Ulvik og korteste veien her er gjennom fjellet. Siden korteste veien sjelden er målet på våre turer valgte vi heller å kjøre over Ulviksfjellet. Det kan man trygt si var et godt valg. For vel to mil med øde, tørr, svingte landevei med brukbar asfalt er alltid en vinner hos oss. Etter denne seansen var det åtte blide fjes som kom ned på kaien i Ulvik og gledet seg til lunsj på den Grønne Kafe. Dessverre for oss, kjente de ikke sin besøkelse tid denne nydelige mai dagen og hadde stengt. Det ble derfor Brakanes hotell som fikk æren av være vert for dette blide reisefølge. En oppgave man trygt kan si at de klarte med bravur. Plassert i solsteiken foran hotellet, med nydelig utsikt utover fjorden rett nedenfor, serverte de både god og masse mat til en fornuftig pris. Skal ikke se bort fra at vi tar turen innom igjen.
Det er vel ikke mye tvil om at folk nyter stunden :)
Jan nyter øyeblikket
På neste etappe hadde vi en ferge å rekke, og med en rutefrekvens som sikkert er lavere enn fly frekvensen mellom Oslo og New York, måtte vi bare rekke den. I flg google skal det ta ca. en halvtime å kjøre og vi har den tiden vi trenger til rådighet. Lite trafikk, litt inspirert kjøring og vi ruller ned på kaien i god tid og er klar for en halvtimes båttur på Hardangerfjorden. Selv om Ole er litt kritisk til at de ikke serverer fersk Svele ombord og må nøye seg med en frossen Vestlandslefse fra Trøndelag, har vi det fantastisk.

Fergeturen tar oss over til Utne og nå venter faktisk ett vei parti som mange i reisefølget aldri har kjørt før. Det er nok en stund siden denne veien stod på vedlikeholdlisten til de rette myndigheter. For veidekket er elendig, men ikke verre enn at de fantastiske omgivelsene vi kjører i veier opp for alle hull og humper vi farer over. Hvis dere med Tiger lurer på hva jeg snakker om, så ikke tenk mer på det. Det er bare noe internt for oss med andre sykler.
Av og til må vi bare stoppe og nyte utsikten
 Uansett, humper eller ikke, her kan man i tillegg til mørkeblå fjord, hvite fjell, grønne bakker, se store hager med frukttrær i full blomst. Uten at jeg er Agronom, innbiller jeg meg at det må være veldig tidlig. Flott å se på er det utvilsomt og vi får bare håpe at det ikke blir frost som setter fruktavlingene i fare for de driftige fruktbøndene i Hardanger.
Spente RUN deltakere på vei opp til Folgefonna
Når vi kommer til Jondal, setter vi kursen mot Folgefonna Sommerskisenter, 1200 meter over havet. Veien oppover er smal og svingete. Vi møter en del biler helt nederst og fellestrekker er at de inne i bilene ser veldig "kokt" ut og at det lukter mye bremser. Det forteller oss at vi kan forvente oss kraftig sol på toppen og at det er veldig bratt opp. Begge deler viser å stemme på en prikk. Det tar lang tid før vi kommer opp til snøen og de høye brøytekantene, men vi merker at lyset blir sterkere og sterkere.

Vi innrømmer det gjerne - det er spesielt i disse omgivelsene
Olav så ut til å trives i gjengen.
Vel oppe er det et mylder av skiglade folk. Alle er veldig brune og veldig blide. Her er det stor skiglede. Vi passer med andre ord fint inn, kanskje ikke så brune, men like blide. Vi koser oss en stund i solen som er så varm at vi slett ikke legger merke til at temperaturen bare er to og en halv grad. Vi tar oss også tid til en liten fotoseanse før vi kjøre ned igjen til Jondal.

I Jondal var det planen at vi skulle spise, men etter den kraftige lunsjen i Ulvik er det ingen som skriker etter mat enda. Det lå forsåvidt også i kortene at vi nå skulle ta fergen over til Tørrvikbygd og begynne hjemturen. Men, til tross for en hel arbeidsdag på tur, var det større stemning for å fortsette turen noen timer til. Vi la derfor inn en ekstra sløyfe og satset på at det var mat å få i Rosendal.

Ole har styrt på i hele vinter og etter en hektisk sluttspurt ble resultatet virkelig bra.
Mat fikk vi forsåvidt, men det er påfallende hvor mange som ikke ser potensialet med en flott 1. mai og holder stengt. Vi satset på en ferge fra Årnes kl 1910 og sa takk for turen til Olav og Trygve. Vi vil også takke Olav, som var med på sitt første RUN, for bidrag med sin lokalkunnskap på oppsettet av denne turen. Håper han trivdes i vårt selskap og blir med oss på flere RUN.

Resten av gjengen tok en siste kaffe og is stopp på Bjørkheim før vi la turen hjem til hver vårt. På siste delen av turen kunne vi konstatere at temperaturen igjen var på vei nedover. Med andre ord maksimal utnyttelse av en strålende dag.

En siste Line-up i Rosendal
Tusen takk til alle som var med å gjøre dette til en aldeles uforglemmelig tur.

...og til dere andre - neste RUN er torsdag 22. mai kl 1800. Møtested og rute vil bli annonsert senere. Kjenn din besøkelsestid.

Under følger en del bilder fra Fonna.

En Tiger Explorer tilfeldig henslengt opp etter en brøytekant

Ole

Marthon

Roald

1. Flott skildring og supre bilder av en enestående tur!Ideell kombinasjon av sterke naturopplevelser, rolig kjøring på smale bygdeveier, litt "friskere" kjøring på strekningene som tillot det, og ikke minst gode pauser med inntak av føde. Akkurat slik vi liker det.Til tross for at jeg var usigelig trøtt da jeg kom hjem, hadde jeg gladelig tatt en lignende tur allerede i dag igjen!!

2. Gikk til sengs i går kveld med en egen god magefølelse om at dagens tur og spektakulære omgivelser på sykkelen i 42 mil var en "høydare". Skjelden at man har postkort omgivelser over allt hvor man ser, og på tur med denne gjengen er bare en fornøyelse. Ja, Ole M og resten, jeg hadde tatt turen igjen i dag på "Flekken". Har instruert kalenderen min på tlf. om å varsle meg i god tid til neste Run. Takk alle sammen for en uforglemmelig 1. Mai tur!! Mvh, Roald H.

3. Det høres ut som en fantastisk tur. :) alt fra tekst til bilder....herlig lesing. Så det blir vel en tur opp på Fonna i helgen om det flotte været holder seg. :)

Mr. Thruxton

4. Takk for en fin tur med knallkjekke folk, i vakre Hardanger.
    Blir nok ikke siste RUN for min del.
    For min del hadde turen tre store høydepunkter, å få varmen tilbake i morgensola på Bjørkheim, lunchen på Brakanes og ALL kjøringa, hele veien.
    Sitter og planlegger ny langtur i kveld, om dere vil ha et forslag til Long Run så har jeg boka full.
    Jeg har skrevet om denne turen og andre turer jeg har hatt, på mcsiden.no
    ... dersom det skulle være av interesse:

1. Klart vi er interessert i dine beretninger, Olav. Artig lesestoff.

5. Hei.
    Tusen takk til alle for en fantastisk tur. En spesiell takk til Magne som skriver godt, tar flotte bilder og ikke minst har gjort en fenomenal jobbe med planlegging og bestilling av godt vær. Hardanger viste at det er her verdens fineste natur og MC-veier finnes. Det er bare å glede seg til nye Triumph run. MVH Trygve og Tigeren :-).

6. Looks a great day out, superb photos, thanks for taking the time to share.

7. Savner Tigeren min når eg leser dette...

1. Høres veldig bra ut Lars Erling. Det var meningen å friste :) ...og det finnes flere Tigre der ute......

8. Savner Tigeren min når eg leser dette...