onsdag 2. september 2009

Hjem med ny Triumph


Da var siste skuddet i familiens Triumph samling på plass. Nå har storbror, Helge, fått sin første Triumph på tunet. Han er nå blitt eier av en flett ny Triumph Tiger i fargen Blazing Orange, så det er bare å gratulere.

Det var jeg som hadde fått det ærefulle oppdraget å hente den hjem fra Tønsberg og i dag var altså dagen. Jeg hadde selvfølgelig håpet på strålende sol og god temperatur på turen, men slik ble det dessverre ikke.

Det bøttet ned da jeg startet fra Tønsberg og gav seg ikke før jeg kom til Kongsberg. Derfra og til jeg tok første stopp i Rødberg hadde jeg stort sett opphold og kunne nyte turen. Fra Rødberg tok jeg turen over Tunhovd for å få oppleve noe nye veier. Her var det rask stigning opp på fjellet til jeg var på ca. 700 meters høyde. Deretter gikk veien stort sett flatt på nordsiden av Tunhovdfjorden og Pålsbufjorden som begge ligger på rundt 700 m.o.h. Veidekket var overraskende bra det meste av tiden, selv om det også var parti der Tiger'n fikk vist litt av styrkene sine. Strekningen var pratisk talt tom for biler og jeg møtte ikke en eneste de 5 - 6 milene på denne veien. Til gjengjeld var det mye dyr i og langs veien som gjorde at man ikke kunne ta helt av heller. Jeg kom ut igjen på Lia i Skurdalen og hadde da bare 15 mil til Geilo. Absolutt en omvei som kan abefales.

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre Hol - Aurland denne gangen, men stein raset i Gudvangen gjorde at jeg møtte kjøre over Vidda i stede. I likhet med svært mange andre veier i år, har også Hardangervidda fått nytt dekke. Så pissregn, det ble en fin tur. Som ventet var det stor kø på Brimnes, men med sykkel er jo ikke det noe problem.

Siden jeg var plassert i kjelleren på ferjen og kom av bak et hav av trailere, var det uaktuelt å kjøre over Voss. Turen langs Hardanger fjorden og over Kvamskogen gikk imidlertid helt supert og kl. 1830 var jeg trygt hjemme og kunne levere en fantastisk flott og god sykkel til Helge, selv om den var blitt litt skitten etter 50 mil på stort sett våte veier.
Han smilte brett da han så sykkelen for første gang og etter å ha fått noen mil utover kvelden, smilte han enda bredere.



1 kommentar:

  1. Hei Magne og Helge, et godt valg!
    Vi sees vel i ettermiddag....

    Jon R

    SvarSlett