Ikke direkte plagsomt med innkjøring i slike omgivelser. Mariestad ved Vänern |
Det gikk ikke lang tid før jeg innså at i realiteten var sjansene bittesmå for å finne igjen sykkelen. Selv om politiet kom på plassen på brøkdelen av den tiden jeg hadde forventet og oppførte seg eksemplarisk, har nok slike saker ikke noe større prioritet enn de har her hjemme. Det eneste lille halmstrå var at det var kjenninger av politiet man kunne se på overvåkningsvideoen.
Tankene om en ny sykkel begynte derfor allerede i drosjen på vei til flyplassen. Tidligere når jeg har testet andre sykler har det alltid vært godt å komme tilbake til min egen Sprint så dette kom ikke til å bli ett enkelt valg. Jeg bestemte meg fort for at jeg ikke ville ha en ny 955 Sprint, til det lå det for mye personlighet i akkurat min Sprint. Etter 100 000 km sammen og en masse tilpasninger og forbedringer for å få den akkurat slik jeg ønsket, var den begynt å bli så unik og uerstattelig for meg som jeg ville ha den. En sykkel jeg faktisk var veldig stolt av å kjøre og å eie. En kopi ville bli helt feil.
Sprinten på en tidelig tur i vår. |
Som vanlig når en først har bestemt seg, ønsker en at ting skjer fort. En telefon til Geir hos Classic med spørsmål om hvor lang tid han trenger for å ha klar en Tiger. Gi meg en dag, sier han, så er den klar. Det var det jeg trengte å høre og avtalen var i boks.
Nå gjelder det å se fremover - mot nye eventyrlige turer og opplevelser |
Mandags morgen var første møte med Tiger'n og det så bra ut. Ikke så iøyenfallende og sprudlende som Sprinten, men helt klart en som ville være med på tur. Klokken 1030 var vi pakket og klar for en tur rundt Vänern. Turen var nøye planlagt for her skulle det kjøres småveier i både Norge og Sverige. En ting kan jeg røpe med en gang. Etter å ha kjørt i 10 land i sommer er jeg blitt veldig glad i de norske veiene, og det inntrykket ble ikke mindre etter denne turen. For selv om jeg hadde Googlet og forberedt meg godt, i hvert fall etter egen oppfatning, for å finne små mc-vennlige veier i Sverige, bommet jeg litt. For i Sverige, har jeg nå lært, er også det som på kartet ser ut som små fine bygde veier, breie rette strekk som stort sett går gjennom en tett granskog. Heldigvis var det noen riktig så gode strekninger på turen også der jeg fikk anledning til å danse med Tigeren.
Läckö slott fra 1298 et flott syn og nok ett eksempel på kirkens økonomiske posisjon på den tiden |
30 timer og 958 km etter at vi forlot Classic, var vi igjen tilbake og klar for førstegangs service. Ny olje, justering av spjell og litt justeringer her og der, så var vi igjen klar for nye eventyr. Denne gangen i Norge. Som nevnt tidligere, liker jeg godt de norske veiene. Det eneste problemet er at det er altfor mye trafikk der. Ett skikkelig motorveinett som alle bilene kunne kjørt på, slik at vi fikk dagens veier for oss selv, hadde ikke vært så dumt.
Denne steinhvelvsbroen fra 1896 bygd uten bruk av betong var imponerende. |
Men, siden vi må forholde oss til virkeligheten må vi gjøre noen valg. Like nord for Kongsberg gjorde jeg mitt og tok inn på rv 37 mot Rjukan. I stedet for å kjøre helt til Rjukan kjørte jeg mot Austbygd og så over Immingsfjellet og kom ut igjen på rv 40 i Uvdal. Dette var en fantastisk mc-tur på herlige svingete veier. Det gikk opp og ned og frem og tilbake. Veidekket var for det meste helt greit og jeg koste meg i hvert fall hele veien. En omvei som virkelig kan anbefales. Et lite tips i så måte er å ta med seg litt "lunsj-mat" og stoppe og nyte naturen på en av de mange plassene man kan stoppe underveis.
I syv tiden var jeg hjemme etter fire strålende dager og 2000 km med Tiger kjøring. En herlig tur og jeg tror helt sikkert at jeg og Tigeren kommer til å bli gode venner fremover. Gliset ble i hvert fall bare bredere og bredere.........
Congratulations on your new ride Magne
SvarSlettIf you get even 10% of the joy you got from your Sprint, it will indeed already be a fabulous investment. But I think you will surely enjoy a long life together! As you say "new adventures, tours and experiences" - and add to that, new memories!
Enjoy my friend, you deserve it!
Cheers!
Ken
Thanks Ken, I think the Tiger will serve me well.
SlettFunny that you made a reply at the blog. Hopefully the google translation gave you some meaning of the story too.
/M