Torsdag 11. desember var en tettpakket og begivenhetsrik dag for alle som var med på Triumph i Vest sin Xmas-tur. Først et unikt besøk på Triumph fabrikken og deretter en veldedighetsauksjon og juleparty hos Jack Lilley. Begge deler var egnet til å skape varige minner.
Se flere bilder i en video animasjon på slutten av artikkelen.
|
Blide fjes på Flesland før avreise til London onsdagskveld- |
|
Bruno var en engasjert guide |
Salgsdirektør for UK, Bruno, var vår guide for dagen. En artig og energisk kar, som virkelig kunne sine ting og hadde gode evner til å formidle videre til oss. Kanskje ikke så rart når han hadde vært med helt fra starten på Hinckley. Først startet han med en liten gjennomgang av Hinckley Triumph sin korte historie fra 1988 og frem til i dag. For selv om Triumph er et gammelt merke, snakker vi om et helt nytt firma. I 1990 var produksjonen på ca 2000 sykler i året, mens den i dag er på rundt 55000. Bra vekst med andre ord. I UK har Triumph gått fra en markedsandel på ett par prosent til rundt 20 prosent i dag og har de siste årene vært markedsleder i UK.
|
Triumph har som politikk å lage så mye av delene som mulig selv, her en kasse med "veivemner" |
|
Ferdige veiver |
Rundturen i fabrikken var både spennende og imponerende. Det oste kvalitet, engasjement og stolthet av de som arbeidet der. Og det var tempo hele veien og ingen sløving i gangene var å se. Her var det orden i hver en krok og ingenting så ut til å være overlatt til tilfeldighetene. Bruno kunne fortelle oss at for å holde kontroll på kvaliteten, prøvde Triumph å lage alt de kunne selv. Det betydde at de nå for eksempel produserte og balanserte alle veivene selv, i stede for å sette det bort til andre firma.
En annen ting som var litt påfallende, var hvor dus salgsdirektøren var med gutta på golvet. Det så ut som han kjente alle og de var ikke redd for å gi han en skyllebøtte når saueflokken fra Norge ikke klarte å holde seg inne på de gule "veiene". Og når sant skal sies, var det ikke så lett med så mye spennende på sidene.
Midt inne i var det en stor vegg uten vinduer, dette var utviklingsavdelingen og her var det ingen adgang. I utgangspunktet holdt denne avdelingen til i ett bygg ved siden av fabrikken, men hadde vokst seg så stor at den trengte mer plass. Hvis jeg forstod det riktig, blir 8,5 prosent av inntektene pløyd direkte tilbake i utvikling og er en betydelig høyere andel enn f,eks Ducati. Bruno viste oss også bygget der motorene ble stresstestet. 48 timer på full gass skal en Triumph motor tåle.
|
Motorsammensetning for Rocket III med egen seksjon i fabrikken |
|
Mens selve sykkelen fulgte den samme linjen som resten |
|
Til stor glede for blant annet Marthon |
En annen spesiell ting ved fabrikken er at det ikke finnes stemplingsur. Her er alt basert på tillit. Dette var etter initiativ fra eieren John Bloor selv og virket tydeligvis bra. Sykefraværet var på lave to til tre prosent, noe som må sies å være svært lavt for en industribedrift.
|
Alle syklene har gått 1 miles før de leveres |
Et meget fleksibelt produksjonssystem gjorde at man produserte de ulike modellene hulter til bulter etter hverandre. Sikkert mye mer spennende enn å stå å lage blå Focuser i en uke. Det gjorde også at det var mulig for en forhandler å bestille en sykkel på mandag og ha den i sine lokaler allerede på onsdag. Smått utrolig å høre for oss som har hatt med Bikerstreet å gjøre.
Etter turen i fabrikken spanderte Bruno varm lunsj på hele gjengen i kantinen. En skikkelig fin gest må jeg si. Også i kantinen oste av samme effektivitet og tempo som i resten av fabrikken. Nesten som det ble vanskelig å bestemme seg for hva en skulle spise. Dette gav oss også anledning til å få snakket litt mer med Bruno. Da fikk vi blant annet vite at de egentlig ikke arrangerte fabrikk besøk på Triumph fabrikken lengre. Men takket være Jack Lilley's sterke posisjon hos Triumph (dealer of the year utallige ganger) og Brunos gode vennskap med Dave 's nå avdøde far, ble det gjort et unntak for oss. Noe vi er utrolig glade for.
|
Trafikkbesøk ble avsluttet med lunch på fabrikken |
Hvorfor Jack Lilley's står sterkt i London fikk vi en smakebit på når vi senere på kvelden trødde inn i butikken for et skikkelig Xmas party. Her hadde Dave og medhjelperne hans stelt i stand et skikkelig opplegg med grilling, rock'n'roll band, bar og veldedighetsauksjon. Alt sammen inne i butikken.
|
Med et ekte 50-talls rock'n'roll band, som i tillegg var svært dyktige, var premissene lagt for en god fest. |
Her var det en herlig atmosfære og bra trøkk fra første stund. Lokalet oste av gjestfrihet og vi ble skikkelig godt tatt i mot.
|
Allerede da vi ankom lokalet var det mye folk |
|
Noen lot rockefoten gå og koste seg skikkelig med det..... |
|
....mens andre slo av en prat med kjente og ukjente. |
Auksjonen ble en skikkelig godbit denne gangen og TiV gjengen var med og sette sitt preg. Folk var virkelig i giver modus og de gode tilbudene kunne en se langt etter. Men harde budrunder er jo ikk eå forakte fra tilskuerplass i hvert fall. Det var flere fra vårt følge som var med å få fart i budene, men det var kun Olav som var så heldig å vinne en runde. Da hadde han strekt seg langt også. Faktisk så langt at auksjonarius Dave slo av £50.....
|
Dave Lilley og hans meget gode medhjelper sørget for stor stemning under auksjonen |
|
Olav stolt eier av en the Stig T-skjorte |
Etter auksjonen var slutt tørket folk kjapt vekk og klokken 2300 var det stort sett bare vi som var igjen. Når du er i en motorsykkelbutikk og stemningen er så høy er det lett og bli revet med, og vi var vel kun millimetere fra at det ble kjøpt noen sykler den kvelden. Når det er halv pris i forhold til Norge på alle syklene er det ikke lett å styre seg.
Det kunne sikkert vært skrevet mer om både fabrikkbesøket og Xma-partyet, men jeg velger å avslutte her. En om en dag eller to kommer det noen ord om resten av turen. Under følger noen flere bilder, men om teknikken står oss bi, vil det i løpet av uken komme et eget lysbilde show fra hele turen. Så stay tuned!
|
Jens poserer villig på David Backham sin sykkel |
|
Olav og Roald ser ut til å kose seg max |
|
To hele griser på grillen gav mat til alle. |
|
Siden det var Silje som tok bildene denne gangen, ble det jammen et bilde av undertegnede denne gangen |
|
Hele gjengen samlet utenfor hovedinngangen til fabrikken |
Og helt til slutt en liten video animasjon med bilder fra turens første dag.
Var jo selv med på turen, men leste og studerte bilder med stor hug:-)!
SvarSlettVeldig godt skrevet Magne, som alltid, gleder meg til mer......!
Jon800R
Takk for det Jon. Det var mange inntrykk og vanskelig å begrense seg. Nå har jeg forøvrig lagt ut flere bilder som du kan nyte.
SvarSlettSlutter meg til Jon sine ord.
SvarSlettEt flott opplegg fra start til slutt. Tusen takk til alle som var involvert i planleggingen og de som stod bak alt dette. Til dere som er så dedikert og dere tar dere av hele turen. Stor applaus til dere alle.
Hilsen mr.Thruxton