torsdag 19. september 2013

Sommerglimt: Kjørekurs på Rudskogen



Ja bortebane må det være, for noe slikt har vi jo ikke på våre kanter. I hvert fall ikke foreløpig. Men her er det altså banen på Rudskogen det gjelder. 10. og 11. juni i år ble det nemlig arrangert mc-førerutviklingskurs der, i regi av Fyllingsdalen trafikkskole.




KOMMUNIKASJON: Instruktørene gjør jobben sin.
Klare meldinger.
En fin sommerkveld tidlig i juni traff jeg Bjørn på Torget, byens samlingsplass for mc-folket på kveldstid. Han ymtet frempå om at han skulle over til Rudskogen for å prøve banekjøring. Han visste at det skulle være én til triumphentusiast fra bergensregionen som skulle over, men Bjørn ville gjerne ha følge på turen. Flere av oss tenkte vel at dette kunne vært både moro og nyttig, men med Britbike Rally i Eidfjord like om hjørnet og Tridays i Østerrike en knapp uke senere, ble det med tanken.

Kurset ble annonsert her på bloggen 31. mai, og Bjørn la også ut en kommentar om at han stilte ved rundkjøringen på Trengereid søndag 9. juni kl. 9.30. Etter å ha ventet et drøyt kvarter utover annonsert tid og ingen andre dukket opp, la Bjørn turen mot Haukeli. Mens han ventet på grønt lys ved en av tunnelene der, gled det opp en sprek CB-R 1000 ved siden av ham. Den blide damen som kjørte sykkelen kunne fortelle at også hun skulle til Rudskogen. De ble enige om å kjøre sammen nedover, og Bjørn måtte visstnok gi skikkelig på for å holde følge.

TEKNIKK: Sving etter sving. Her skal det terpes!
Selv om det er en del også her vestfra som har gjort seg kjent med Rudskogen Motorsenter, så er det likevel upløyd mark for flertallet. Anlegget ligger i Rakkestad kommune i Østfold, ca 15 kilometer fra Sarpsborg. Banen stod ferdig i 1990, men da bare med en lengde på 1910 meter. I sterk konkurranse mot Vålerbanen, fikk Rudskogen i 2006 status som nasjonalt motorsportanlegg og ble tilført ekstra midler. Planer ble iverksatt, og i 2012 ble det åpning av det nye anlegget med en banelengde på 3254 meter for bil/mc. I tillegg til gokartbane, finnes det nå også både motocrossanlegg og enduroløype,
UTVIDET: Bil/MC-banen på Rudskogen ble
utvidet til 3254 m, og åpnet i fjor.
samt nytt bygg med kurs- og konferansefasiliteter.

Fyllingsdalen Trafikkskoles førerutviklingskurs gikk over to dager og hadde en pris på 2200,- kr. Målet for kurset var å øke den enkelte førers kompetanse og kjøreglede. Ifølge Bjørn ble det i særlig grad terpet på bremseteknikk, svingteknikk og unnamanøver.  Det var rundt 25 deltakere, og i hvert fall for dem som debuterte på banen er det vel rimelig å anta at de tok med seg hjem noe nyttig lærdom og enkelte a-ha opplevelser. Nå bør det også nevnes at det skal ha vært en 4-5 stykker som «skled ut» eller veltet i løpet av disse to dagene, men uten at hverken fører eller mc tok nevneverdig skade. Slike tilfeller må selvsagt den enkelte fører selv ta ansvar for, men motorsenteret virker ellers å ta sikkerheten på fullt alvor. Det er også slik at det er arrangøren for mc-kjøringen som sammen med anleggets tilsynsvakt skal gå gjennom opplegget for dagen, og sørge for at det skjer innenfor de gjeldende bestemmelsene for banen.
SVINGOM: Begynner å bli schwung over svingen her.

Det kan også være verdt å merke seg at foruten de gjeldende krav om godkjent kjøreutstyr, så skal alle sykler også gjennom en teknisk kontroll og en støykontroll. Kun originale eksosanlegg er godtatt og støygrensen er 100 dB.

TRIUMPHGUTTA: Bjørn (t.v) og John
slapper av mellom øktene.

Bjørn var selv svært fornøyd med kurset og mener det var to vel anvendte dager. Vi må også føye til at det tidligere her på bloggen har vært foreslått å få til et kjørekurs på Rudskogen, men uten at det førte frem til noe. Kanskje er miljøet rundt bloggen etter hvert blitt så stort at vi kan få det til, og hvis ikke, så går det jo an å gå litt bredere ut. Men som kjent skjer ikke slikt av seg selv. Hansken er kastet, kanskje noen tar den opp i 2014?


FRISLIPP: Her økes det på til 125, og vel så det. Og da snakker vi ikke km/t…

ERFAREN: Ser ut som denne karen har kjørt på bane før…
VIL FORBI: Bjørn «tar ytteren» på polisen.
FOTO: Terje Bergsvåg og Kenneth Johannessen.

1 kommentar:

  1. Veldig bra at du deler dette med oss Bjørn. Dette kunne jeg også tenkt meg å delta på.

    SvarSlett