mandag 6. mai 2013

Triumph Road Show 2013

Mange nysgjerrige på Triumphs Road Show. Triumphivest var
også godt representert.
Lørdag 4. mai var det endelig klart for Triumph Road Show 2013 i Bergen. Det fant sted samtidig som Bikerstreet åpnet ny butikk i Ikea sitt gamle hentelager i Liavegen 1, Nyborg i Åsane. Dermed er det vel omsider fastsatt hvem som skal være Triumphforhandler her i distriktet.





Her er det en Trophy som beundres.
Til tross for heller surt vær og tett mellom regnbygene lot det til at folk kjente sin besøkelsestid. Det kan vel tenkes at ennå flere hadde funnet veien ut der om været hadde vært bedre, men i hvert fall den tiden vi var der, mellom kl. 12 og frem mot stengetid kl. 17, var det et jevnt sig av folk ut og inn av dørene.
Ute på plassen ble det stekt hamburgere for harde livet, som ble delt ut gratis til alle som ville ha. Rett innenfor dørene var det vaffeljernet som fikk kjørt seg. Pizza, brus og kaffe ble også servert. Men kanskje mer enn gratis bevertning, var det muligheten til å prøvekjøre nye sykler det var knyttet størst forventning til. Seks forskjellige modeller var stilt til rådighet; Thruxton, Scrambler, Speed Triple, Street Triple, Tiger 800 og Explorer 1200. Det ble anslått at det ble foretatt cirka 60 utlån, og av disse var det flere av de fremmøtte som benyttet anledningen til å prøve både to og tre modeller.
                                                                            
Jon, Henning og Marthon flankerer en Explorer. Mener det var
Jon som utbrøt om Explorer 1200: «Beste sykkel jeg har kjørt.»

Inne i det store og lyse butikklokalet var det, i tillegg til en rekke andre merker av mopeder og motorsykler, også utstilt forskjellige triumphmodeller; Trophy, Daytona, Speed Triple, Thunderbird, America, Tiger og Explorer. Disse vakte både nysgjerrighet og beundring, og kommentarene kom tett. Selv traff jeg en hyggelig kollega som overrasket utbrøt at han aldri hadde trodd at Triumph hadde en slik variasjon og bredde i modellutvalget sitt. Hans følgesvenn utbrøt: «Triumph, er det amerikansk?» Vennlig, men bestemt svarte jeg ham: «Nå er du på farlig tynn is… nei, definitivt britisk!»
«Men stemmer det at de har en modell på 3300 cubikk?» «Du kan slå av 1000, men så vidt meg bekjent er Rocket III fremdeles verdens største serieproduserte motorsykkel.» Fikk også føyd til at Triumph i fjor feiret 110-årsjubileum for sammenhengende produksjon, og dermed er blant verdens absolutt eldste, fortsatt eksisterende motorsykkelmerke. Og det til tross for i hvert fall to konkurser.
Om det var modellbetegnelsene Bonneville og Daytona som hadde ført ham inn i denne villfarelsen vites ikke. Det samme kan det også være. Historie er historie, og det var nyhetene som var tema her.
Daytona og Speed Triple. Joda, rødt kan være lekkert.

Vi fikk tid til en hyggelig samtale med Geir Hansen, som etter 13 år som salgssjef for Yamaha nå har skiftet beite og på lørdag hadde sin andre dag som triumphselger. Han kunne fortelle at de allerede har mottatt første container med slitedeler, oljefiltre, luftfiltre etc, men at de selvsagt trenger mer tid til å bygge opp et tilfredsstillende delelager. Han ville mer enn gjerne ha tilbakemeldinger fra triumphmiljøet, og høre våre synspunkter og forventninger til den nye situasjonen. Det skal vi selvsagt gi ham. Vi snakket også om en del andre ting som vi kan komme tilbake til over tid. Det ble hengt opp en plakat som fortalte litt om våre turer, samt lagt ut visittkort som henviser til bloggen vår. Kanskje vil vi også, når det passer med kjøreruten vår, legge oppmøteplass for våre Run’s til nettopp Liavegen 1. Tanken er i hvert fall luftet.
Thunderbird og America. Mange ville prøvesitte disse to.

Ellers er det å føye til at salget av kjøreutstyr så ut til å gå bra, og det kommer inn flere artikler i nær fremtid. Gledelig var det også at mor til Geir Hansen, Anne Marie Rødland, fulgte med «på lasset» fra Yamahabutikken. For det er tydeligvis flere enn undertegnede som har satt pris på hennes kundebehandling der.
Da gjenstår det bare å takke for et vel gjennomført arrangement og ønske lykke til med driften!

3 kommentarer:

  1. Hei,
    Om været var surt og grått så var det desto kjekkere å treffe igjen kjente fra tidligere turer med Triumph Run gjengen. Var overrasket over såpass stor interesse for dette eminente mc merket.
    Så blir det spennende å se om den nye Triumph forhandleren i Bergen klarer å samle sine entusiaster på Vestlandet.
    Lykke til !!

    Med MC hilsen, Truls - Rosendal.

    SvarSlett
  2. Ja, takk for sist! Veldig bra repotasje Ole!
    Tror dette bli spennende.

    Jon800

    SvarSlett
  3. Jeg håper at ting med Bergen MC senter er avklart og at vi kan få en mer oversiktlig tid for Triumph i Bergen. Konflikten og den tilhørende usikkerheten som vi hadde i fjor er hvert fall ingen tjent med.

    Hvis det nå er Bikerstreet som skal være "vår" forhandler, håper jeg virkelig at det kan bli en Triumph forhandler å anbefale. Det fortjener byen vår. Vi er ikke så godt vant her lokalt. Vi, som har kjørt Triumph en stund, har derfor etablerte kunde forhold til gode forhandlere, både i Norge og England. Det er derfor viktig å huske et skilt på veggen ikke er nok til at vi kommer løpende.

    De fleste er nok veldig positivt innstilt, men tillit kan ikke kan kjøpes, den må erverves.

    Lykke til.

    SvarSlett