|
London Motorcycle Museum |
Det var ikke bare party vi fikk tid til da vi besøkte London like før jul. På vei ut til Ace Cafe rakk vi også en tur innom London Motorcycle Museum. Selv om reisefølge ikke nødvendigvis har gamle motorsykler som hovedinteresse, ble det et utrolig fin stund på museet. Jeg tror ikke jeg tar mye feil om jeg sier at det var en del i reisefølget som fikk noe ekstra å tenke på når det gjelder det å ta vare på Engelsk motorsykkel historie for fremtiden. Det skulle heller ikke forundre meg mye om noen av gjengen kommer kjørende på en gammel Triumph på noen av RUN'ene våre om ett år eller to. Spiren ble i hvert fall sådd....
|
Marthon står å beundrer en Coventru Eagle fra 1930 |
Museet ligger i Greenfor, nordvest for London sentrum, og er i privat eie. Utstillingen er fordelt på to bygg og det første du kommer inn til inneholder motorsykler helt fra en Clyde 1903 og frem til Nortons wankel sykler på begynnelsen av 90-tallet. Museet inneholder ikke over restaurerte sykler, men heller gode brukssykler som gjerne viser hvilke modifikasjoner som var normalt å gjøre på den tiden de var i bruk.
LMM er ikke statisk museum. Hvert år vises syklene deres i show og utstillinger over hele landet og i utlandet også! De har deltatt på TR30C er Beezumph rally, Beaulieu Motorsykkel World, Hampshire Police og Cheshire Police åpne dager, Queen Elisabeth Golden Jubilee Parade, Paris Bike Show, 'The Art of Motorcycle "i Rio de Janeiro, pluss utallige flere arrangement, samlinger og treff. De har også sykler som har vært med i Eastenders, fars Army og George og Mildred. I tillegg til at de jevnlig tar maskiner til lokale arrangement, fylke show og karneval samt at de arrangerer sine egne spesielle arrangementer og kjøreturer, på museet premisser.
|
Originalen.... |
I det andre bygget finner vi Triumph avdelingen og det var her folket virkelig fant seg til rette denne gangen. Her stod det Triumph opp i mentet, omtrent helt til bake til merkets opprinnelse og nesten helt frem til i dag. Det var slående hvor autentisk dagens retro modeller er i forhold til originalene fra starten av 60-tallet. Både farger og form gjorde at det nesten var vanskelig å se forskjell på en 1961 modell og dagens modeller. Helt fantastisk.
I Triumph samlingen fant vi blant annet prototypen fra 1965 på Triumph Trident, usannsynlig lik Bonneville fra samme periode, men med fabrikkens første tre sylindrede motor. Her stod også den aller siste Triumph som forlot samlebåndet på Meriden fabrikken i 1983. Pluss mye mye mer spennende for en Triumph entusiast.
Museet er virkelig verdt ett besøk.
|
Trident prototype fra 1965 |
|
Den aller siste T140 som rullet ut fra Meriden fabrikken 1983. |
|
Nickname på denne var SAINT - Stop Anythin In No Time |
|
Her har Einar funnet en som han har i kjelleren også. Inspirert til å gjøre noe? |
|
Daytona 600 - Vinner av SuperSport klassen i BSP. |
|
Rob North racer, en skikkelig killer |
|
Vakkert! |
|
Triumph V6 ! To Trident motorer "smeltet" sammen. En skikkelig god bit. Motoren skal sitte i ett Cafe Racer prosjekt som er på gang. Det gleder vi oss til å se. |
|
Hurricane X-75 alltid like herlig |
|
Unnødvendig å si at dette var ett populært skilt , kanskje? |
web adressen til museet er http://www.london-motorcycle-museum.org/
SvarSlettPå en langhelg i London er det mangt man skal rekke over. Og når museet ligger så pass langt utenfor sentrum, var jeg spent på hvor mange som ville være med, men det var nesten samtlige. Tydeligvis var det også flere enn meg som følte det som en liten høytidsstund oppe i den øverste bygningen. Dessuten var vi så heldige at vi hadde sønnen til eieren som guide. En svært kunnskapsrik kar som svarte på det meste og som gjerne ville undersøke nærmere om det var noe han var mer usikker på. Heldigvis lå jo også museet bare noen km fra Ace Cafe, så dermed toppet vi den dagen!
SvarSlettOle
Dette var en flott opplevelse. Koste meg stort ekstra stort i den øverste bygningen. Mye flott og interesante sykler. Det er jo herlig å kunne studere flotte sykler på så nært hold. Håper det er noen som fikk et kick av de gamle sykklene. Koste støvet av noen nedstøvete prosjekter. Gler meg uansett til sessongen som ligger foran oss. Har vært en del kaffe kopper på verkstedet hos Marthon den siste tiden og "fyrt" opp han og meg selv opp med ideeer og tanker om det kommende Triumph året. Blir også spennende å se om det dukker opp flere "klassikere" på veien eller om Martin får seg en ny Speed Machine....alt kan skje.
SvarSlettHenning
kaffe må vi ha!! ja , dette var saker! vi har storkost oss alle sammen tror eg,vi må jo få til nokke i år å,no kommer jo mc sesongen snart håper eg,å då har vi det gående.vi e jo best felles,det skal ingen ta fra oss!!eg har det så gøy sammen med dokker att,vinteren blir lang, viss vi ikke har en samling.så dette var en tur vi hadde godt av. no mens julebordene er ferdig,så hadde eg tengt, att vi må få rigget opp tappetornet i garasjen,å lage til nokke digg å spise,meg å henningen har snakket litt om dette.skal være enkelt!kommer tilbake på dette! mvh marthon
SvarSlett