onsdag 22. april 2009

Prøvekjøring av Tiger og Street Triple


Prøvekjøring av Triumph Tiger og Street Triple stod det på programmet denne flotte onsdagen i april. Dag lurer nemelig på å skifte ut / supplere sin BMW 650 Dakar med enten en Tiger 1050 eller en Street Triple R. Vi tok derfor turen over til Classic Motorcycles utenfor Tønsberg for å bruke en dag til å finne ut hvilke sykkel som passet best til det han tror er hans behov de kommende årene.


I området rundt butikken til Geir, vrimler det av flotte MC veier. Vi hadde lagt opp en rute som skulle ta ca. 2 - 2,5 time, men kjørte feil ved Andebu og havnet i Sandefjord i istede for i Hvarnes. Dette gjorde at det tok oss litt lengre tid å komme oss inn på rv. 40 og til krysset der en kan kjøre rv. 32 mot Skien. Et parti vi liker svært godt og som vi hadde tenkt å bruke i testen av sykklene. Nå var ikke bomturen vår akkurat noe katastrofe for det var mye flott vei også på rv 305 og 304 som vi kjørte.

Når vi endelig stopper på Vindfjell kafe for å ta en liten pause er det første Dag sier; "Eg er forelska!". Jeg skjønner med engang at det er sin nye følgesvenn han sikter til. Han hadde så langt kjørt Street Triple og likte tydelig den lille rabbagasten. "Hva skal skal jeg si", sier han, "den er liksom i ett med kroppen, så tight, så utrolig villig liksom". Han er tydelig inspirert og gliset går hele veien rundt.

Jeg er ikke mindre fornøyd med Tigeren. Her er det bare å slippe gassen når det går for fort og gi mer når man skal øke igjen. Girpedalen er nok ikke den mest brukte på en slik sykkel.

Med oss i bagasjen har vi en test fra siste nummer av Bike som påstår at Tiger 1050 hadde mye dårligere bremser enn de syklene den ble sammenlignet med. Den første tanken som slo meg når jeg kjørte Tiger var at de andre må ha hatt noen vannvittige bremser, for disse var nå bedre enn noe annet jeg har prøvd før. Dag bekreftet senere at det hadde vært hans første tanke også.

Etter dette pitstoppet, kjører vi ned mot rv.40 igjen, men stopper mitt i bakken og tar noen ekstra runder for å få tatt noen bilder. Hverken Dag eller Street Triplen ser ut til å misstrives der de suser fram og tilbake til ære for fotografen i en de herlige svingene.

Etter fotoseansen bytter vi sykkel. Umiddelbart kjennes Street Triple bitte liten ut i forhold til Tiger'en, men det går fort over og jeg merker at dette er en fullblods motorsykkel. Selv om den ser litt liten ut med 2 meter lange Dag i salen. I liket med Tiger'n er gass responsen er umiddelbar, selv om det altid står 6 på gir indikatoren. Vi har ikke kjørt så veldig langt før vi stopper for å ta oss en mat bit og nå ser Dag litt bekymert ut. "Dette var ikke lett", sier han og viser til at det ikke vil bli lett å velge blant en av disse syklene.

Vi begynner å få lite tid og kjører nordover mot Hvittingfoss og tar snarveien over mot rv 312 rett etter Hem. Vi gir litt ekstra over åsen mot 312 og koser oss max. I Andebu bytter vi igjen sykkel og kjører tilbake til Classic.

Vi har hatt en fantastisk tur på to fantastiske sykler. Hvilke Dag bestemmer for må vi imidlertid vente å se. Når en er forelska i to stykker samtidig er det nemelig ikke så enkelt. I det vanlige liv snakkes det om fornuftsekteskap , men motorsykkel kjøp handler vel strengt tatt ikke om fornuft. I så fall er vel Tigeren fornufts valget, mens Street'en virkelig får frem barnet i dag.

Avsluttningsvis vil vi takke Geir som gav oss denne muligheten til å få testet ut disse syklene på en skikkelig måte. At det med tid å stunder også vil komme både Street Triple og Tiger 1050 i garasjen på Lepsøy, føler jeg meg rimelig overbesvist om


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar