Så i Januar startet jeg arbeidet. Etter å ha fjernet tanken fant jeg fort kontakten som ikke viste noe tegn til å kunne ha probelmer. Jeg veide litt for og i mot før jeg bestemte meg for å gjøre som jeg hadde blitt anbefalt. Jeg slet litt med å få delt den, men når jeg først hadde klart det, så jeg snart behovet.
Jeg brukte litt tid på å bestemme meg på hvordan jeg skulle gå frem for å løse problemet, men bestemte meg tilslutt for å klippe en og en ledning og merke de på begge sider av kontakten. Merking var helt nødvendig da flere av lednigen har like eller nesten helt like farver. Jeg brukte el-nummer som fåes kjøpt bla. på Biltema. Fordelen med disse er at de er billige og lett å få på. Ulempen er at de detter lett av også, noe jeg løste ved å avisolere ledningene og bøye kordelene. Jeg har ikke noe særlig høy kompetanse på lodding og var litt usikker på hvordan jeg skulle løse denne biten. Etter en del søking på nett kom jeg over en praktiskeloddehylsen som løste alle mine problemer. Se her for mer info om denne.
Uffordringen med å lodde med varmluftpsitol er at det blir varmt flere steder en det man opprinnelig hadde tenkt seg. Måten jeg løste dette på var å legge en varme isolerende papp bit under ledningen som jeg varmet opp. På denne måten hindret jeg at tape og strømper på andre ledninger smeltet. Det var et tidkrevende arbeid og en krakk å sitte på var absolutt å foretrekke. Når alle ledningene var ferdig sjekket jeg at det var kontakt ved å måle fra ECU kontaktene og rundt til de forskjellige komponentene som var akuelle. Her er en selvfølgelig avhengig av å ha et koblingskjema tilgjengelig. Når jeg var sikker på at var kontakt gjennom alle loddinger var det bare å koble til batteriet og se om ting virket. Når alt var ok, surret jeg selvvulkaniserende tape rundt hele koblingen og håper jeg aldri får se de koblingene igjen.
Slik så det ut når ledningen var ferdig loddet. Det at hyslene var gjennomsiktige gjorde at det var enklere å kontrolere at det var kontakt.
Koblingene ble til slutt surret med selv vulkaniserende tape som en ekstra sikring mot vanninntrengning og for at de ikke skal riste i stykker..
Uffordringen med å lodde med varmluftpsitol er at det blir varmt flere steder en det man opprinnelig hadde tenkt seg. Måten jeg løste dette på var å legge en varme isolerende papp bit under ledningen som jeg varmet opp. På denne måten hindret jeg at tape og strømper på andre ledninger smeltet. Det var et tidkrevende arbeid og en krakk å sitte på var absolutt å foretrekke. Når alle ledningene var ferdig sjekket jeg at det var kontakt ved å måle fra ECU kontaktene og rundt til de forskjellige komponentene som var akuelle. Her er en selvfølgelig avhengig av å ha et koblingskjema tilgjengelig. Når jeg var sikker på at var kontakt gjennom alle loddinger var det bare å koble til batteriet og se om ting virket. Når alt var ok, surret jeg selvvulkaniserende tape rundt hele koblingen og håper jeg aldri får se de koblingene igjen.
Slik så det ut når ledningen var ferdig loddet. Det at hyslene var gjennomsiktige gjorde at det var enklere å kontrolere at det var kontakt.
Koblingene ble til slutt surret med selv vulkaniserende tape som en ekstra sikring mot vanninntrengning og for at de ikke skal riste i stykker..